Πιθανή η έκδοση 12 ή 15ετούς ομολόγου 3 δισ. με επιτόκιο 3,9%-4,2% από το ελληνικό δημόσιο έως τα μέσα Ιουνίου

Πρακτικά το κεφαλαιακό απόθεμα θα μπορούσε να φθάσει στα έως τα 24 δισεκ. ευρώ εκ των οποίων 6 ή 8 δισεκ. θα αφορούν αποκλειστικά τις τράπεζες.

Στην έκδοση 12ετούς ή 15ετούς ομολόγου - και όχι 10ετούς - σχεδιάζει να προχωρήσει το ελληνικό δημόσιο έως τα μέσα Ιουνίου με στόχο να αντλήσει 3 δισεκ. ευρώ.
Το επιτόκιο εκτιμάται μεταξύ 3,9% και 4,2% ανάλογα με την διάρκεια της νέας έκδοσης.
Υπάρχουν σκέψεις να υλοποιηθεί ένα αρκετά ευέλικτο σχέδιο που δεν έχει μέχρι τώρα υλοποιηθεί στην Ελλάδα αλλά ακόμη δεν έχει σχηματοποιηθεί η φόρμουλα.
Στόχος του δημοσίου είναι με την νέα έκδοση να ενισχύσει ακόμη περισσότερο το capital buffer το κεφαλαιακό απόθεμα που μαζί με τα κεφάλαια του ESM θα φθάσει στα 16 δισεκ.
Ωστόσο το ΔΝΤ το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προσανατολίζεται να εισηγηθεί μετά μάλιστα και τα stress tests και λαμβάνοντας υπόψη και τα 95 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα το ελληνικό capital buffer να περιλαμβάνει και extra 6-8 δισεκ. κεφάλαια πέραν αυτών που έχουν υπολογιστεί αποκλειστικά για τις ελληνικές τράπεζες.
Πρακτικά το κεφαλαιακό απόθεμα θα μπορούσε να φθάσει στα έως τα 24 δισεκ. ευρώ εκ των οποίων 6 ή 8 δισεκ. θα αφορούν αποκλειστικά τις τράπεζες.

Βελτιώνεται η εικόνα των ομολόγων 

Στις 160 από 220 μ.β. θα υποχωρήσει το spread Ελλάδος - Πορτογαλίας λόγω αυστηρής εποπτείας και capital buffer
H αυστηρή εποπτεία 4 φορές τον χρόνο στην μεταμνημονιακή Ελλάδα, χωρίς νέα πιστωτική γραμμή αλλά με ασφυκτικό έλεγχο παρόμοιο με την τρέχουσα περίοδο του μνημονίου σε συνδυασμό με ένα επαρκές capital buffer του ελληνικού δημοσίου και της παράτασης της ποσοτικής χαλάρωσης θα μπορούσαν να οδηγήσουν την διαφορά στα 10ετή ομόλογα Ελλάδος και Πορτογαλίας από 220 στις 180 με 160 μονάδες βάσης.
Η Πορτογαλία έχει απόδοση στο 10ετές ομόλογο της 1,67% και το αντίστοιχο ελληνικό είναι 3,82%.
Θα μπορούσε να υποχωρήσει στο 3,5% με 3,4%.
Οπότε ένας συνδυασμός αυστηρής εποπτείας, μιας υποτυπώδους λύσης για το χρέος, ενός επαρκούς capital buffer όχι 14 ή 16 δισεκ. αλλά 24 δισεκ. σε συνδυασμό με την παράταση της ποσοτικής χαλάρωσης αποτελούν ευνοϊκές παραμέτρους για τα ελληνικά ομόλογα.
Η βασική ανησυχία των διεθνών επενδυτών είναι ότι εάν η Ελλάδα αφεθεί μόνης της να ασκεί οικονομική πολιτική με βάση τις ελληνικές παραδοχές σε ένα περιβάλλον clean exit θα οδηγηθεί εκ νέου σε αδιέξοδο.
Το clean exit η καθαρή έξοδος μπορεί να αποτελεί βέλτιστη λύση με όρους πολιτικούς αλλά εκ των πραγμάτων αντιμετωπίζεται αρνητικά με όρους επενδυτικούς.
Οι διεθνείς επενδυτές θέλουν να αισθάνονται ασφάλεια και αυτή η ασφάλεια θα παρασχεθεί μέσω της αυστηρής εποπτείας.  

Θετικό νέο η παράταση της ποσοτικής χαλάρωσης για την Ελλάδα 

Το μήνυμα του Draghi της ΕΚΤ ότι θα μπορούσε να παραταθεί το QE η ποσοτική χαλάρωση και μετά τον Σεπτέμβριο του 2018 αποτελεί μια εξέλιξη που έχει και ελληνικό ενδιαφέρον.
Η ποσοτική χαλάρωση είναι ο μηχανισμός με βάση τον οποίο οι Κεντρικές Τράπεζες όπως η ΕΚΤ στην Ευρώπη, η FED στις ΗΠΑ, η Bank of Japan στην Ιαπωνία ασκούν νομισματική πολιτική, αγοράζοντας κρατικά ομόλογα και άλλα περιουσιακά στοιχεία ώστε να συντηρήσουν υψηλά τις τιμές και τις αξίες των παγκόσμιων περιουσιακών στοιχείων.
Ήδη η ΕΚΤ έχει αγοράσει πάνω από 1 τρισεκ. ευρώ περιουσιακά στοιχεία κυρίως κρατικά ομόλογα, εταιρικά ομόλογα και άλλα assets.
Η ΕΚΤ είχε προϊδεάσει ότι τον Σεπτέμβριο του 2018 θα ξεκινήσει η αρχή του τέλους της νομισματικής χαλάρωσης με προοπτική από το 2019 να αρχίσει και η αύξηση των επιτοκίων στην Ευρώπη που σήμερα βρίσκονται στο 0%.
Η ΕΚΤ επαναξιολόγησε τα δεδομένα περισσότερο παρακολουθώντας
1)Πως συμπεριφέρονται οι αγορές λόγω της FED που από την ποσοτική χαλάρωση πέρασε στην ποσοτική σύσφιξη.
Το αποτέλεσμα ήταν το 10ετές αμερικανικό ομόλογο να φθάσει στο 3% απόδοση, αυξήθηκε σημαντικά καθιστώντας ακριβό το κόστος χρηματοδότησης της αμερικανικής οικονομίας και προκαλώντας μεγάλες αναταράξεις στην Wall Street.
2)Από την πολιτική Trump με την στρατηγική προστατευτισμού που έχει ακολουθήσει ειδικά με την επιβολή δασμών με επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο και οικονομία.
Η ΕΚΤ βλέποντας πως συμπεριφέρονται οι αγορές όταν η FED αποφάσισε να αποσύρει την πολιτική ποσοτικής χαλάρωσης και λόγω Trump...αποφάσισε να διατηρήσει ακόμη λίγο σε πρώτη φάση έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2018 την ποσοτική χαλάρωση.

Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα; 

Η διατήρηση της ποσοτικής χαλάρωσης για λίγους μήνες ακόμη σε συνδυασμό και με το μοντέλο του μεταμνημονιακού μνημονίου που τελικώς θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα μετά τον Αύγουστο του 2018 με αυστηρή 4 φορές τον χρόνο εποπτεία χωρίς πιστωτική γραμμή αποτελεί ένα μηχανισμό που διασφαλίζει την Ελλάδα από ακραίες μεταβολές στις διεθνείς αγορές.
Η ΕΚΤ με την ποσοτική χαλάρωση και η Ελλάδα με ένα αυστηρό πλαίσιο εποπτείας διασφαλίζει ότι οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων μπορούν να υποχωρήσουν στο 10ετές στο 3,5% ενώ αποτελεί και ένα θετικό νέο και για το χρηματιστήριο.
Οι επενδυτές των μετοχών θα γνωρίζουν ότι η Ελλάδα δεν θα αφεθεί μόνη της να παλέψει με άγρια κύματα μια χώρα που μόλις τώρα βγαίνει από την Μονάδα Εντατικής Θεραπείας. 

Γιατί η Ελλάδα δεν θα ενταχθεί στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης 

Η Ελλάδα και η Κύπρος είναι οι δύο χώρες της ευρωζώνης που δεν απολαμβάνουν τα οφέλη των αγορών ομολόγων από την ΕΚΤ.
Η Ελλάδα στην μεταμνημοναική Ελλάδα και εφόσον δεν υπάρξει πιστωτική γραμμή δεν μπορεί να ενταχθεί σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Μόνο χώρες με πιστοληπτική ικανότητα άνω του ΒΒΒ- δηλαδή χώρες που έχουν βαθμολογία investment grade πιστωτική διαβάθμιση μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.