Τα νέα δεδομένα στο digital banking και η συνεργασία KBC-Eurobank

Με ρυθμούς που δεν έχουμε δει ποτέ στο παρελθόν αλλάζει η τραπεζική βιομηχανία, τονίζει ο Koen Vierendeels της KBC. Η μετατόπιση εσόδων και η πολυκαναλική στρατηγική. Ο ρόλος του Trade Club Alliance και της συνεργασίας με τη Eurobank .


Πρώτη προτεραιότητα η άνεση του πελάτη, είναι κατά τη βελγική KBC -μία από τις μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας- o βασικός άξονας πολιτικής. Μιας πολιτικής που εστιάζει στην καινοτομία, την τεχνολογία και το digital. Εκεί όπου εκτός από το «αύριο», μέγιστη σημασία έχει η «μέρα μετά το αύριο».

Αλλωστε, όπως επισημαίνει σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr, o, Koen Vierendeels, Department Head Trade Finance του βελγικού τραπεζασφαλιστικού ομίλου KBC «η τραπεζική βιομηχανία αλλάζει με ρυθμό που ποτέ δεν είχαμε δει στο παρελθόν. Θα υπάρξει μία μετατόπιση των εσόδων από τα παραδοσιακά κανάλια προς τα εναλλακτικά, αλλά είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς πόσο γρήγορα αυτό θα συμβεί. Το μόνο πράγμα που ξέρουμε είναι ότι και τα δύο κανάλια θα συνεχίσουν να υπάρχουν: πιστεύουμε σε μία πολυκαναλική (omnichannel) στρατηγική, σε συνδυασμό με μία διαπροσωπική, αλλά και ψηφιακή επαφή με τους πελάτες μας».


Η KBC με συνολικό ενεργητικό 302 δισ. ευρώ «φιλοξενείται» αυτή την βδομάδα στην Αθήνα, μαζί με άλλους 14 διεθνείς τραπεζικούς ομίλους προκειμένου να μετάσχει στην ετήσια γενική συνέλευση του Trade Club Alliance, που πραγματοποιείται 8 και 9 Νοεμβρίου στα κτίρια διοίκησης της Εurobank. Ενδιαφέρον έχει ότι η συνέλευση αυτή για πρώτη φορά γίνεται εκτός Μαδρίτης.

Με τεράστια εμπειρία και μεγάλα μερίδια αγοράς στο digital banking, ο τραπεζασφαλιστικός όμιλος KBC που δραστηριοποιείται σε έξι βασικές αγορές (Βελγιο, Βουλγαρία, Τσεχία, Ουγγαρία, Σλοβακία και Ιρλανδία) έχοντας και επιλεκτικά διεθνή παρουσία, διατηρεί περισσότερα από 1.400 καταστήματα, εξυπηρετεί 11 εκατομμύρια πελάτες , μέσα από ένα Προσωπικό 42.000 ατόμων. Με στοιχεία Ιουνίου 2018, τα δάνειά της ανέρχονται σε 145 δισ. ευρώ και οι καταθέσεις της, σε 193 δισ. ευρώ.

Όπως επισημαίνεται στη συνέντευξη, πλέον παραδοσιακές εργασίες όπως τα καταναλωτικά δάνεια ή τα ιδιωτικά ασφαλιστικά προγράμματα γίνονται κατ' αποκλειστικότητα σχεδόν, on line. Πέραν της καινοτομίας και της ψηφιακής τραπεζικής, η KBC έχει ενεργό ρόλο στο διατραπεζικό εμπόριο για πελάτες της και είναι σημαντικό μέλος στο Trade Club Alliance, σε αυτή την πρωτοποριακή πλατφόρμα συναλλαγών, στην οποία από ελληνικής πλευράς μετέχει η Eurobank.

Γι αυτό άλλωστε, το στέλεχος της KBC ήρθε στην Αθήνα και ανοίγει «τα χαρτιά του» στο Euro2day.gr.


Κύριε Κοέν, πείτε μας λίγα λόγια για την εμπειρία της βελγικής τράπεζας KBC στο Trade Club Alliance...

H KBC μπήκε στο Trade Club Alliance στα μέσα της περσινής χρονιάς, έπειτα από τις σχετικές συστάσεις που έκανε για εμάς η Eurobank, στο διεθνές συνέδριο Sibos το 2016, προς την ισπανική Banco Santader - αμφότερες ιδρυτικά μέλη του Club. Μας είχε πραγματικά εντυπωσιάσει η ιδέα του Exportgate και θέλαμε να μάθουμε από τη Eurobank πώς την είχαν υλοποιήσει. Κάπως έτσι προέκυψε η επαφή μας με το Trade Club Alliance που οδήγησε στην υλοποίησή του εκ μέρους μας, από τα μέσα του ΄17. Σήμερα προσφέρουμε τις δυνατότητες του Club στους πελάτες μας στο Βέλγιο, τη Δημοκρατία της Τσεχίας, την Ουγγαρία και τη Βουλγαρία, με τη Σλοβακία να ακολουθεί σύντομα, τον Ιανουάριο του 2019. Η συνεργασία μεταξύ των διαφόρων τραπεζών που μετέχουν στο Trade Club είναι εξαίρετη και είναι θαυμάσιο να βλέπουμε το τι έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα, μέσα από τη μεταξύ μας συνεργασία και ανταλλαγή εμπειριών. Είναι πραγματική ευχαρίστηση να δουλεύουμε με ένα πολυπολιτισμικό γκρουπ ανθρώπων, αντίστοιχης νοοτροπίας.


Μπορείτε να μας εξηγήσετε με ποιόν τρόπο το Trade Club Alliance υποστηρίζει το διεθνές εμπόριο;

Κατ' αρχήν, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στο διεθνές εμπόριο είναι η εμπιστοσύνη. Είναι πολύ δύσκολο για μια μικρομεσαία επιχείρηση που θέλει να αναπτύξει εμπορικές δραστηριότητες για πρώτη φορά σε μία ξένη χώρα, να βρει αξιόπιστους συνεργάτες. Μέσω της πλατφόρμας του Trade Club Alliance, αυτές οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να βρουν έμπιστους συνεργάτες με εύκολο και έξυπνο τρόπο. Σε συνδυασμό μάλιστα με το Trade Portal - το οποίο παρέχει στις Μμε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη αγορά που τους ενδιαφέρει- το Club Alliance προσφέρει ολοκληρωμένες λύσεις για εμπορικές συναλλαγές στο εξωτερικό, με ασφάλεια.


Υπάρχουν αντίστοιχες πλατφόρμες στην Ευρώπη; Ποιοί είναι οι πραγματικοί σας ανταγωνιστές και ποιό είναι το προνομιακό πλεονέκτημα, αυτό που σας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό;

Σε γενικές γραμμές, θα έλεγα ότι δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική από το Trade Club που να συμπεριλαμβάνει τα πάντα: μία "βιβλιοθήκη" για το εμπόριο, με στατιστικά στοιχεία εισαγωγών- εξαγωγών, αρχεία αποστολών (shipping), πληροφορίες για εμπάργκο, αναλύσεις και στοιχεία αγορών σε συνδυασμό με μία μοναδική δυνατότητα ανάπτυξης σχέσεων ανάμεσα σε όμορες αξιόπιστες μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) και επιχειρήσεις γενικότερα (corporate). Η μοναδικότητα μας επίσης συνίσταται στο γεγονός ότι όλοι οι χρήστες του Trade Club έχουν την αποδοχή των τραπεζών, που σημαίνει ότι είναι αξιόπιστοι. Αυτή είναι μία μοναδική εγγύηση που καμία άλλη εναλλακτική πλατφόρμα δεν μπορεί να προσφέρει. Στο μεταξύ, ως μέλη του Club ολοένα αυξανόμαστε και επεκτεινόμαστε διεθνώς, καλύπτοντας γεωγραφικά μία ευρύτατη περιοχή από την Ασία και την Αμερική, προσελκύοντας νέες τράπεζες - μέλη. Προφανώς και υπάρχουν και άλλες συγκρίσιμες εναλλακτικές, αλλά όχι αυτής της κλίμακας.


Πόσο σημαντικό είναι για σας στην KBC το να επενδύετε σε συστήματα υψηλής τεχνολογίας;

Η τραπεζική βιομηχανία αλλάζει με ρυθμό που ποτέ δεν είχαμε δει στο παρελθόν: ψηφιοποίηση, ρομποτική, τεχνητή νοημοσύνη (AI,) κοινοτική οδηγία για τις υπηρεσίες πληρωμών PSD2, blockchain ("αλυσίδα μπλοκ" κρυπτογραφημένων συναλλαγών)...

Ομως είναι ύψιστης σημασίας για τις τράπεζες να προσαρμοσθούν στην αλλαγή συμπεριφοράς του πελάτη και να θέσουν την άνεση του πελάτη ως πρώτη προτεραιότητα. Θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το τι θα συμβεί μετά την επόμενη μέρα και να μην κοιτάμε μόνο το αύριο. Πιστεύω ότι το Trade Club είναι ένα καλό παράδειγμα για το τι ψάχνει ο πελάτης σε ένα πιο ψηφιοποιημένο περιβάλλον. Αλλά ακόμη δεν φτάσαμε εκεί: αν εστιάσουμε στην "μετά την επόμενη μέρα", θα δούμε ότι έχουμε ακόμη προκλήσεις που πρέπει να διαχειρισθούμε.


Τo digital είναι η νέα τραπεζική. Είστε αισιόδοξος σχετικά με το βαθμό διείσδυσης στην Ευρώπη και πώς αποδίδει μέχρι σήμερα;

Θα έλεγα ότι το digital είναι το σημερινό «νορμάλ». Αν παρατηρήσουμε τι συνέβη στο retail banking στο Βέλγιο, θα δούμε ότι παραδοσιακά τραπεζικά προϊόντα όπως τα καταναλωτικά δάνεια ή για ιδιωτικά συνταξιοδοτικά προγράμματα πωλούνται κυρίως μέσα από digital κανάλια, σχεδόν κατά 100%. Η ψηφιοποίηση στο corporate banking συνήθως ακολουθεί με χαμηλότερους ρυθμούς, όμως ακόμη και εκεί μπορούμε να διακρίνουμε μία σαφή αλλαγή νοοτροπίας προς ψηφιοποιημένες υπηρεσίες.


Εχετε κάνει κάποιες προβλέψεις για το έσοδα που τα νέα ψηφιακά κανάλια θα φέρουν στις τράπεζες;

Όπως είπα και πριν, για την KBC κυρίαρχο στοιχείο στο κομμάτι της ψηφιοποίησης είναι η πελατοκεντρική αντίληψη. Ακολουθούμε τις προτιμήσεις του πελάτη και τις ψηφιοποιούμε σύμφωνα με το ρυθμό του. Θα υπάρξει μία μετατόπιση των εσόδων από τα παραδοσιακά κανάλια προς τα εναλλακτικά, αλλά είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς πόσο γρήγορα αυτό θα συμβεί. Το μόνο πράγμα που ξέρουμε είναι ότι και τα δύο κανάλια θα συνεχίσουν να υπάρχουν: πιστεύουμε σε μία πολυκαναλική (omnichannel) στρατηγική, σε συνδυασμό με μία διαπροσωπική, αλλά και ψηφιακή επαφή με τους πελάτες μας.


Θα μπορούσατε να περιγράψετε τη σημασία και το ρόλο της καινοτομίας σήμερα, τόσο για τις τράπεζες όσο και για τις επιχειρήσεις;

Η καινοτομία είναι το κλειδί για να παραμείνει σχετική για τους πελάτες μας και για να πετύχουμε το στόχο μας να αποτελούμε σημείο αναφοράς στην εγχώρια αγορά μας. Στην KBC υλοποιήσαμε μία αληθινή κουλτούρα καινοτομίας όπου οι ιδέες μπορούν να προέλθουν από κάθε έναν υπάλληλο και όπου μαθαίνουμε γρήγορα από τα λάθη μας. Η καινοτομία δεν είναι αυτή που θα κάνει τους τραπεζίτες περιττούς (ως πλεονάζον προσωπικό), αλλά οι τραπεζίτες που δεν θα "αγκαλιάσουν" την καινοτομία, θα χάσουν τις θέσεις εργασίας τους...


Με ποιόν τρόπο εσείς ειδικά υποστηρίζετε τις βελγικές επιχειρήσεις να εξάγουν στην Ευρώπη και την Ασία;

Στην KBC προσφέρουμε διαχείριση μετρητών, μείωση ρίσκου και χρηματοδοτικές υπηρεσίες σε βελγικές επιχειρήσεις που είναι ενεργές στον τομέα των εξαγωγών και των εισαγωγών. Αυτό είναι το παραδοσιακό μας μοντέλο υπηρεσιών. Εκτός από αυτό, επενδύουμε πολλά στο να κάνουμε τη διαδικασία αυτή εύκολη και χωρίς εμπόδια για τον πελάτη παρέχοντας του τη σωστή ενημέρωση (μέσω του Trade Portal), προσφέροντάς του αξιόπιστους συνεργάτες για τις εμπορικές του δραστηριότητες (μέσω του Trade Club) και τέλος, για να του δώσουμε την ευκαιρία να υλοποιήσει με επιτυχία την εμπορική συναλλαγή σε ένα πλήρως ασφαλές και ψηφιοποιημένο τρόπο (μέσω της πλατφόρμας we.trade).


Η Eurobank είναι ο συνέταιρός σας στη Νότια Ευρώπη και ένα από τα ιδρυτικά μέλη. Αυτές τις μέρες, σας φιλοξενούν εδώ στην Αθήνα για την ετήσια συνέλευση του Trade Club. Πρόσφατα ανακοινώσατε μια νέα συνεργασία;

Πράγματι, πριν δύο εβδομάδες, στις 23 Οκτωβρίου ανακοινώσαμε στο φετινό διεθνές τραπεζικό συνέδριο Sibos στο Σίδνευ ότι η Eurobank γίνεται μέλος της πλατφόρμας we.trade την οποία θα αρχίσει να λειτουργεί για τους πελάτες της στην ελληνική αγορά, κατά τα τέλη του 2019.


Trade Club Alliance σήμερα. Τι έρχεται μετά;

Θα έλεγα συνοπτικά, τρία πράγματα:

1. Περισσότεροι τραπεζικοί εταίροι, κυρίως από την Ασία

2. Περισσότεροι χρήστες, που θα χρησιμοποιούν μία εύκολη πλατφόρμα

3. Περισσότερες υπηρεσίες σε πελάτες, όπως διαχείριση διαγωνισμών (tenders) και ηλεκτρονικοί δίαυλοι διμερούς εμπορίου.


Πόσο ενθαρρυντικό είναι να επενδύει σήμερα στην Ελλάδα;

Θα έλεγα ότι για αυτή την ερώτηση καλύτερα θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον οικονομολόγο..